Někteří mediátoři se setkali s tím, že jeden z klientů se během mediace pokusil lhát. Jaké nástroje a techniky může mediátor využít, aby předešel těmto lžím a manipulacím?
Je možné na mediaci lhát?
Někteří účastníci mediace mají obavy a nejsou si úplně jistí, co mediace skutečně obnáší. Často ji vnímají jako další možnost pro eskalaci konfliktu a domnívají se, že jejím cílem je, aby jedna strana zvítězila pomocí manipulace a lží. Ve skutečnosti je však mediace naopak zaměřena na hledání porozumění, otevřený dialog a společné řešení problémů.
TIP: Základy mediace se můžete naučit na praktických kurzech mediace.
Mediátor není v pozici soudce
U některých klientů také panují obavy týkající se toho, že mediátor bude během jednání jednu ze stran upřednostňovat a že se nechá ovlivnit. Tento strach však pramení pouze z toho, že je pozice mediátora nepochopena. Mediátor totiž rozhodně není soudcem.
Mediátor nestraní jednomu z klientů, stejně jako v otázce konfliktu nečiní žádná rozhodnutí. Nemá za úkol rozsoudit, která ze stran sporu má pravdu a která nikoliv. Jeho role je spíše v tom vystupovat jako průvodce procesem komunikace a řešení problémů.
Jak si poradit s lhaním v mediaci
Mediátor samozřejmě nemá šanci zabránit tomu, aby klient na mediaci lhal. Nicméně využívá několik mechanismů, díky nimž může jednání postupovat dále.
Předně je v mediaci prostor na takzvanou přímou komunikaci. To znamená, že pokud klient slyší něco, co není pravda, může na to okamžitě zareagovat. Aby se mediátor dokázal v celé záležitosti lépe zorientovat, pokládá svým klientům otázky pro hlubší porozumění situaci.
Mediace se soustředí na zájmy obou stran konfliktu, nikoliv na jejich pozice nebo tvrzení. Pokud přece jen jedna ze stran sporu na mediaci lže, lze samozřejmě jednání kdykoliv ukončit.
Více informací ze světa mediace najdete na www.institutpromediaci.cz.